S Pat
Image default
Zakelijk

Wat is een digitale klantreis?

Als je inzicht wilt krijgen in je publiek of bezoekers, kan een digitale klantreis een goede optie zijn om voor te gaan. Het begrijpen van je publiek is niet altijd even makkelijk om te doen. Daarom kan het handig zijn om een manier te hebben waarop je dit aan kunt pakken. Een digitale klantreis kan hier ideaal voor zijn. 

Voor verschillende instellingen kan een digitale klantreis handig zijn om gebruik van te maken. Dit heeft ermee te maken dat het handig is om te weten waar je klanten terecht komen binnen je organisatie. Door dit te weten, is het namelijk mogelijk om de volledige organisatie te optimaliseren. Het is vooral een methode die veel wordt gebruikt voor marketing en verkopen. 

Wat is een digitale klantreis nou precies?

Een digitale klantreis wordt in het Engels ook wel een digital customer journey genoemd. Het is een techniek die tegenwoordig door veel organisaties gebruikt wordt. Echter is het over komen waaien van organisaties die vooral gericht zijn op marketing en verkopen. 

De online klantreis is het in kaart brengen van het effect van interactie die je met klanten hebt. Dit kan namelijk een grote invloed hebben op de verkopen. Tegenwoordig kan het voor bijna elke organisatie wel een goede optie zijn om de digitale reis vast te stellen. Ook bij culturele instellingen, zoals musea kan een klantreis handig zijn om gebruik van te maken. 

Wat heb je aan een digitale klantreis?

Het in kaart brengen van de digitale klantreis kan erg nuttig zijn. Dit komt omdat dit een manier is om te kijken hoe je een bepaalde dienst of service kunt verbeteren. Verder is het mogelijk om een basis te leggen voor de toekomstige klantreis die je je klanten of bezoekers wilt bieden. 

Verder zorgt een klantreis ervoor dat het mogelijk is om nieuwe concepten te ontwikkelen om klanten aan te trekken. Ook zorgt deze mogelijkheid er direct voor dat je uit kunt testen hoe dit precies gaat werken als je een bepaald concept wilt gaan gebruiken. 

Hoe werkt een digitale klantreis?

Het is als eerste handig om te weten hoe een digitale klantreis precies werkt. Dit is niet altijd even makkelijk om gebruik van te maken. Het is namelijk als eerste belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Dit kan één bepaalde groep zijn, maar ook meerdere groepen. Hierna is het belangrijk om alle touchpoints goed uit te werken. 

Als je alle touchpoints hebt vastgesteld, is het belangrijk om bij alle touchpoints vast te stellen welke invloed dit op een klant of bezoeker kan hebben. Hierbij is het ook handig om in kaart te brengen wat je werknemers bij deze touchpoints doen. Hierna is het mogelijk om de verbeterpunten vast te stellen. 

De blik verruimen

Het prettige aan een digitale klantreis is dat het mogelijk is om de blik flink te verruimen. Voor een organisatie is het erg belangrijk om dit te kunnen doen. Dit komt omdat je hierdoor alles op een andere manier kunt bekijken.