S Pat
Image default
Aanbiedingen

Hoe voorkom je dat een webproject helemaal naar beneden valt?

Praten over een ideaal webproject is buitengewoon saai. Meestal is zo’n verhaal bedrog. Echte projecten verlopen nooit vlekkeloos. Er zijn altijd externe en interne problemen die het werkproces verstoren. Nu zullen we samen met u het meest verschrikkelijke project doorlopen om een ​​webproduct te maken en proberen te voorkomen dat we helemaal naar beneden vallen. De technieken die we gebruiken bij onze Beavers Brothers zullen ons hierbij helpen.

U heeft een idee verkocht, maar kon het niet uitvoeren

Hoe begint een vreselijk project? Aanbieding! Het team bedenkt een slim idee van animatie of een belangrijk visueel kenmerk van de site. De manager toont de klantreferenties van coole websites van buitenlandse bedrijven. Alles is mooi en effectief voor hen. De klant vindt alles leuk en gaat akkoord met het project. Daarna gaat het team de ontwikkeling in en ontstaat er een stille ophef tussen ontwerpers, lay-outontwerpers en managers. En dan komt ineens de deadline … Het project wordt gehaast naar de finale gebracht. De opdrachtgever kijkt naar het resultaat en realiseert zich dat dit helemaal niet is wat hem is beloofd. De taak is niet voltooid. De klant is van streek en buitengewoon ontevreden.

Er is iets fout gegaan?

De focus van het team lag alleen op de noodzakelijke functionaliteit, het team besluit om het project in 2 fasen uit te voeren: eerst alle noodzakelijke functionaliteit van de site implementeren en later de chips en animaties aanpassen. In de eerste fase van ontwikkeling is iedereen enthousiast en vergt minimale inspanning om de problemen op te lossen. Iedereen is blij met hun werk aan het project en duwt elkaar naar het resultaat. Het enthousiasme van het team daalde in de finale van het project. Ik had niet genoeg energie om visuele ideeën te vertalen, in de laatste fasen van het project daalt het enthousiasme van het team altijd. Het wordt steeds moeilijker voor ontwikkelaars om nieuwe bewerkingen uit te voeren en de resterende functionaliteit af te ronden. Het werktempo vertraagt ​​veel, de taken duren voor onbepaalde tijd en er is een gevoel dat het einde van het project niet wordt verwacht. Bovendien begint de deadline te lopen … Als gevolg hiervan blijven visuele kenmerken en animaties van het webproject niet gerealiseerd.

Wat te doen?

Visualiseer uw idee / concept aan het begin van het project! Maak de visuele ideeën vanaf het begin van het project onderdeel van de hoofdfunctionaliteit. Implementeer ze vanaf het allereerste begin, terwijl het team de macht heeft. Visualiseer uw ideeën en houd ze in focus gedurende het project. Met deze aanpak, het hele team heeft dezelfde visie op de site. U kunt de meest noodzakelijke functionaliteit starten die onmiddellijk zal werken met de bedachte ideeën. Er zijn talloze manieren om een ​​idee te visualiseren: animeer in After Effects, componeer GIF’s in Principle of Photoshop, of ontwerp geanimeerde prototypes in Webflow of Tilda.

Houd het hele team tijdens het project gefocust op het concept! Maak het concept snel en visueel aan het begin van het project en implementeer het belangrijkste visuele idee van het product erin.

Maak vervolgens een Motion Kit – een document dat de animatie van alle elementen op de pagina beschrijft. Het kan gedurende het hele project worden verfijnd, maar het meeste moet eerst worden gedaan. Hiermee kunt u de algemene visuele principes van het webproduct definiëren en deze gedurende het hele project in het team ondersteunen.

Er was een verandering van ontwerper bij het project

Het visuele concept is klaar, de ontwerper werkt rustig aan de site. Niets is een goed voorteken voor problemen. Maar plotseling komt een gemene manager en neemt onze workaholic ontwerper mee voor een nieuw, belangrijker project. De hoofduitvoerder verandert. Aangezien we naar het worstcasescenario kijken, laat het een eigenzinnige nieuweling zijn. Na verbinding te hebben gemaakt met het project, besteedt de nieuwe ontwerper tijd aan het verdiepen in de taak, werkt in een ander tempo (in ons voorbeeld langzamer), produceert een resultaat van een andere kwaliteit (slechter), maakt ruzie over kleinigheden, realiseert zijn fantasieën in het project, in plaats van aan taak. Hierdoor worden deadlines verschoven, gaat de kwaliteit en stijl van het product verloren en ontstaan ​​conflicten in het team.

Wat te doen?

Organiseer informatie over het project! Ontwikkel een uniform systeem voor het opslaan van projectinformatie en observeer het. Beschrijving van het project, taakomschrijving, lay-outs – alles moet in één formaat worden opgeslagen. Het hele projectteam moet toegang hebben tot de materialen.

Alle informatie over het project is beschikbaar via de tasktracker

Creëer een enkel formaat voor het opslaan van informatie! Maak daarnaast sjablonen voor verschillende soorten projecten in uw tasktracker, die zullen worden gekopieerd door managers voor een snelle start van het werk. Bijvoorbeeld een sjabloon voor een website-ontwikkelingsproject.

Sjabloon voor een website-ontwikkelingsproject

Het enige wat een manager hoeft te doen is een simpele checklist in te vullen, en het project is klaar voor gebruik in het vereiste formaat, waardoor een nieuwe persoon snel door taken en bestanden kan navigeren wanneer hij verbinding maakt met een nieuw project.

Informatie over alle projecten wordt opgeslagen in één formaat

Het probleem met begrip is opgelost, maar hoe los je het vrije denken in het project op? Een man-evangelist komt te hulp. Wie is hij? Er is een zweepman in de vorm van een opdrachtgever of een manager die de deadlines aanpast. Er is een peperkoekman – een vriend die je ’s avonds uitnodigt voor de club. En er is een man-evangelist. Hij heeft in zijn arsenaal – mephril, geduld en de gave van inheemse propaganda. Word een evangelist op een project! Een evangelist weet alles van het project, hij brengt nieuwe teamleden op de hoogte, bewaakt de stijl en voortgang van al het werk, bestrijdt het vrijdenken, geeft opvoeding op ouderschap en, indien nodig, beïnvloedt hij individuele artiesten fysiek. De rol van evangelist kan worden overgenomen door een projectmanager, art director of senior designer.

Hoe het werkt: Aan het begin van het werk geeft de evangelist de ontwerper een briefing met informatie over de taak (concept, handleidingen, projectbeschrijving, etc.). Het is noodzakelijk om al deze hoofdpunten opnieuw te bespreken om verdere vragen en misverstanden te voorkomen. Daarna gaan we opdrachten in kleine porties geven zodat de ontwerper aan de stijl en aan het project zelf wennen. Wat als u geen evangelist op uw project heeft? Word het! Sleep het project naar uzelf, zelfs als u ervan bent overgeschakeld. Omdat alleen jij het project van begin tot eind kent. Het is een zware taak, maar de moeite waard, want het eindresultaat is een ongelooflijk coole website waar je je niet voor hoeft te schamen. Bovendien kun je de kwaliteiten van een manager en een leider cultiveren, wat je zal helpen om in de toekomst een veelzijdiger ontwerper te worden. Dit zijn de mensen waar tegenwoordig veel vraag naar is op de markt.

Ontwerpers gaven de ontwikkelaars een PSD / Designer is niet betrokken bij het ontwikkelproces

De ontwerper maakt de tekening af en overhandigt met een zuiver hart aan de ontwikkelaar PSD, UIKit en andere noodzakelijke dingen. Hij pakt rustig een nieuw project aan, verwacht een gaaf product bij de uitgang en verheugt zich over het voltooide werk. Maar de site blijkt ineens vreselijk: er zijn geen animaties, de functionaliteit werkt helemaal niet zoals het hoort. Het blijkt dat de ontwikkelaars je mooie walvissen helemaal niet hebben geopend. Waarom gebeurt dit? Terwijl de ontwerper ideeën, animaties en prototypes bedacht, werkten de ontwerper en ontwikkelaar van de lay-out aan andere urgente en belangrijke taken. Ze hadden geen tijd voor je en je had geen controle over ze. Dit is een veel voorkomende en natuurlijke gebeurtenis. Nadat ze de bestanden hadden ontvangen, maakten de ontwikkelaars de functionaliteit zonder animatie, omdat ze de opmerkingen van de ontwerper niet begrijpen. En het bleek ook dat je lay-outontwerpers uit een andere cultuur hebt die design niet als vanzelfsprekend beschouwen 🙂

Wat te doen?

Plan tijd voor communicatie tussen ontwikkelaars en ontwerpers! Het grootste probleem is dat de ontwerper en lay-outontwerper niet veel over het project hebben gecommuniceerd en geen ideeën hebben besproken. Communicatie is een eenvoudig en belangrijk iets dat gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien door een constante zware belasting van ontwerpers en lay-outontwerpers. Minimaal 3 keer tijdens het project moeten ontwerpers en ontwikkelaars de taken bespreken: in de fase van projectanalyse, tijdens ontwerp en bij het overzetten van ontwerp naar lay-out. Heb minimaal een half uur per dag om met de ontwikkelaars te communiceren. Geef ontwikkelaars een zo gedetailleerd mogelijk pakket met projectdocumenten! Dit pakket met documenten moet het volgende bevatten:

  • aanklikbaar prototype van een webproduct;
  • UI, Motion Kit;
  • ontwerp van alle productstatussen;
  • taakomschrijving met bewerkingen na de ontwerpfase;
  • kaart van de toekomstige site.

Inhoud paste niet in lay-outs

De lay-outs zijn met succes opgemaakt. De klant verstuurt inhoud, maar HET blijkt PLOTSELING dat alles erg slecht is: de tekst past niet in de lay-out, het volume is niet hetzelfde als vastgelegd in de lay-outs. De foto’s zijn ook van een andere kwaliteit: de resolutie blijkt veel lager te zijn dan de ontwerper het bedoeld heeft. Foto’s werden verzameld door de hoofdaccountant met een ideaal gevoel voor schoonheid. Dit is een typische situatie wanneer een klant beloofde informatie binnen een bepaalde deadline te verzenden en als gevolg van een reeks overlappingen de deadline voor de levering aanzienlijk is verschoven. Terwijl de opdrachtgever geen haast had met de inhoud, moest de ontwerper zelf de tekst bedenken en de juiste foto’s selecteren. Het tekent een voorbeeldige lay-out met een perfecte rangschikking van elementen, perfecte afbeeldingen met hoge resolutie die goed zijn gekozen en bijgesneden, tekst gecorrigeerd, koppen zien er prachtig uit. Maar dit is allemaal verfijnde niet-levende inhoud.

Wat te doen?

Maak een plan voor het ontvangen van content van de klant! Stel na het ontwikkelen van prototypes samen met de klant een plan op voor het ontvangen van content. Geef in het plan voor het ontvangen van content aan: welke content, welke kwaliteit en hoeveel is er nodig voor elk blok op datum. Hoe meer details u beschrijft (aantal karakters, minimum resolutie, bestandsformaat, etc.), hoe meer u verzekerd bent. Maak een afspraak met de klant over de tijdlijn voor elk stukje inhoud om het tempo te bepalen en binnen de projectdeadline te passen.

Voorbeeld inhoudsplan

Gebruik een foto uit de fotobank van de klant! Gebruik afbeeldingen uit de fotobank van de klant in de lay-outs, als hij er een heeft. Als er geen fotobank is, spreek dan met de klant af over foto’s uit fotobestanden. Als u wat inhoud van de klant moet invoegen (bijvoorbeeld foto’s uit productie), laat dan het worstcasescenario zien in de modellen. Voeg variaties in van de slechtste inhoud! Test inhoud tijdens prototypes en mockups. Vermijd perfecte inhoud: laat zien hoe een titel van 30 tekens eruit zou zien zonder spaties, of een knop die Call to Action veranderde met een zin die 3 keer langer was dan oorspronkelijk bedoeld. Corrigeer de teksten van de opdrachtgever, pas alles zelf aan! De ontwerper en copywriter kunnen de aangeleverde content zelfstandig corrigeren, mits de opdrachtgever hiervoor toestemming heeft gegeven. Doe iets meer voor de klant dan in de taakomschrijving en schatting staat beschreven, als het eindresultaat belangrijk voor je is.

Laten we het samenvatten …

Zelfs het meest vreselijke webproject kan hoogstwaarschijnlijk in snoep veranderen met het bekwame werk van de ontwerper. De branche vraagt ​​van hem continue professionele groei, niet alleen op het gebied van design, maar ook op het gebied van communicatie, kennismanagement en projectmanagement. Naast het vermogen om mooi te tekenen en cool te ontwerpen, moet een moderne ontwerper in staat zijn om:

  • plannen (inhoudsplannen schrijven, taken ontleden, tijd toewijzen voor communicatie, enz.);
  • organiseer de werkruimte: houd niet alleen de lagen in de lay-outs op orde, maar sla ook de informatie over het project correct op;
  • het team inspireren en motiveren, een evangelist zijn;
  • ontwikkelen naar projectmanagement en zelfverbetering.

Ontwerper, onthoud! De hoofdrol in webprojecten rust vandaag op uw schouders! Interessante bodemloze projecten en geweldige ontwerpers in het team!

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website maken prijs

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html